دقیقه ۱: حشر عام
↩️دقیقه ۳: موجوداتی که حشر دارند
دقیقه ۶: علت ردّ خلود عذاب توسط فلاسفه و عرفا
دقیقه ۹: سرّ نزول موجودات به عالم ماده
دقیقه ۱۲: سه دسته انسانها در سوره حمد ( منعم علیهم، مغضوب علیهم ، ضالین)
دقیقه ۱۸: درک هر انسان به مقدار اسماء وجودی اوست
دقیقه ۲۱: تفاوت تفسیر و تطبیق آیات قرآن
دقیقه ۲۸: خصوصیات ضالین
دقیقه ۳۵: روایات باب طینت اصول کافی
دقیقه ۳۵: عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ طِينَةِ عِلِّيِّينَ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ وَ خَلَقَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ تِلْكَ اَلطِّينَةِ وَ جَعَلَ خَلْقَ أَبْدَانِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ وَ خَلَقَ اَلْكُفَّارَ مِنْ طِينَةِ سِجِّينٍ قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدَانَهُمْ فَخَلَطَ بَيْنَ اَلطِّينَتَيْنِ فَمِنْ هَذَا يَلِدُ اَلْمُؤْمِنُ اَلْكَافِرَ وَ يَلِدُ اَلْكَافِرُ اَلْمُؤْمِنَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْمُؤْمِنُ اَلسَّيِّئَةَ وَ مِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ اَلْكَافِرُ اَلْحَسَنَةَ فَقُلُوبُ اَلْمُؤْمِنِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ وَ قُلُوبُ اَلْكَافِرِينَ تَحِنُّ إِلَى مَا خُلِقُوا مِنْهُ ( لى بن الحسين عليهما السلام فرمود: خداى عز و جل دلها و پيكرهاى پيغمبران را از طينت (گل و سرشت) عليين آفريد،[ اندازهگيرى كرد] و دلهاى مؤمنين را هم از آن طينت آفريد و پيكرهاى مؤمنين را از پائينتر از آن قرار داد [آفريد] و كافران را از طينت سجين آفريد، هم دلها و هم پيكرهايشان را، آنگاه اين دو طينت را (هنگام خلقت آدم) ممزوج ساخت، بهمين جهت از مؤمن كافر متولد شود و كافر مؤمن زايد (زيرا فرزندان آدم استعداد اين دو مرتبه را پيدا كردند) و نيز بهمين سبب بمؤمن گناه و بدى رسد و بكافر ثواب و نيكى (زيرا طينت هر يك از آنها بطينت ديگرى ممزوج است)، پس دلهاى مؤمنان بدان چه از آن آفريده شده گرايند و دلهاى كافران بدان چه از آن آفريده شده تمايل كنند.)
دقیقه ۳۷: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلْمُؤْمِنَ مِنْ طِينَةِ اَلْجَنَّةِ وَ خَلَقَ اَلْكَافِرَ مِنْ طِينَةِ اَلنَّارِ وَ قَالَ إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً طَيَّبَ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ فَلاَ يَسْمَعُ شَيْئاً مِنَ اَلْخَيْرِ إِلاَّ عَرَفَهُ وَ لاَ يَسْمَعُ شَيْئاً مِنَ اَلْمُنْكَرِ إِلاَّ أَنْكَرَهُ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ اَلطِّينَاتُ ثَلاَثٌ طِينَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلْمُؤْمِنُ مِنْ تِلْكَ اَلطِّينَةِ إِلاَّ أَنَّ اَلْأَنْبِيَاءَ هُمْ مِنْ صَفْوَتِهَا هُمُ اَلْأَصْلُ وَ لَهُمْ فَضْلُهُمْ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْفَرْعُ «مِنْ طِينٍ لاٰزِبٍ » كَذَلِكَ لاَ يُفَرِّقُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ شِيعَتِهِمْ وَ قَالَ طِينَةُ اَلنَّاصِبِ «مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ » وَ أَمَّا اَلْمُسْتَضْعَفُونَ فَ «مِنْ تُرٰابٍ» لاَ يَتَحَوَّلُ مُؤْمِنٌ عَنْ إِيمَانِهِ وَ لاَ نَاصِبٌ عَنْ نَصْبِهِ وَ لِلَّهِ اَلْمَشِيئَةُ فِيهِمْ . (امام صادق عليه السلام فرمود: همانا خداى عز و جل مؤمن را از طينت بهشتى آفريد و كافر را از طينت دوزخى. و فرمود: چون خداى عز و جل نسبت به بندهئى خيرى خواهد، روح و پيكرش را پاك سازد (هدايت و الطافش را شامل حال او نمايد)، از اين رو هر خيرى شنود، آن را بشناسد و بفهمد و هر بد و زشتى شنود، آن را زشت بيند. و شنيدم كه ميفرمود: طينتها بر سه گونهاند: طينت پيغمبران، و مؤمن هم از اين طينت است، جز اينكه پيغمبران از خالص و برگزيده آن طينتند و ايشان اصل باشند و فضيلتشان بجاى خود محفوظ است، و مؤمنين فرع باشند و از گل ثابت و چسبيده (گويا اشاره دارد كه طينت مؤمن بطينت پيغمبران چسبيده است، اگر چه از فضاله آن طينت است) از اين رو خداى عز و جل ميان پيغمبران و پيروانشان جدائى نيندازد. طينت ناصبى كه از گل سياه بدبو است. طينت مستضعفين كه از خاك است)
↩️دقیقه ۴۲: طینت بر سه قسم است
↩️دقیقه ۴۹: تفسیر ‘ وَ لِلَّهِ اَلْمَشِيئَةُ فِيهِمْ ‘ در حدیث
دیدگاهِ شما
keyboard_arrow_down